Motion i hverdagen

Af Bo Gandil Jakobsen

 

Det er vigtigt, at du bruger din krop i hverdagen og bevæger dig meget. Selvom du hurtigt bliver træt og forpustet, må du endelig holde fast i det. Over tid vil træning nemlig betyde, at du bliver mindre forpustet. 

Som KOL-ramt er det vigtigt, at du starter stille og roligt ud med træningen, f eks en gåtur i så raskt et tempo som du kan. Brug gerne det bronchieudvidende medicin (den blå) 15-20 minutter inden din træning.

Overvej at cykle en tur derhjemme på motionscyklen mens du ser fjernsyn, hører radio osv., så det ikke er kedeligt.

Du behøver ikke at træne med høj intensitet. En gåtur i et behageligt tempo kan være nok, f.eks. en tur i skoven eller parken med hunden eller en gåtur til supermarkedet.

 

Mere information:

Medicinsk behandling
Lungeforeningen: om motion
Helbredsprofilen: om motion

 

 

 

 

Har du spørgsmål?
Telefon: 7196 8844
E-mail: support@kiap.dk

Kontakt
KiAP - Kvalitet i Almen Praksis
J.B. Winsløws Vej 9A, stuen
5000 Odense C

Om forløbsplan

Forløbsplanen giver patienter adgang til information om deres kroniske sygdom. Hensigten med forløbsplanen er, at sikre overblik og viden om eget forløb og behandling.

Forløbsplan er udviklet i et samarbejde mellem Sundheds og Ældreministeriet og Praktiserende Lægers Organisation.