Gode råd – nej tak!

Af Lene Jæger Klausen

 

Når man lever med en sygdom, der bliver påvirket af ens livsstil, er det ikke usædvanligt, at nogle mennesker føler sig kaldet til at komme med gode råd. Ifølge en undersøgelse fra Diabetesforeningen oplever 38 procent at modtage uopfordrede ”gode råd om kost og motion”.

For nogle betyder det ikke så meget, men for andre kan det blive overvældende og så irriterende, at det lægger en dæmper på ens sociale liv og trivsel. Dertil kommer, at mange ifølge Diabetesforeningens undersøgelse får råd, som er irrelevante eller forkerte i forhold til de nyeste anbefalinger og anbefalingerne fra ens egen læge.

Det bedste ville muligvis være, at omverdenen lærte at holde igen med deres uopfordrede råd og kommentarer, men så længe det forekommer, kan det være en fordel at have en taktik til at tackle det. Derfor får du her inspiration til at takke pænt nej til en snak om din sundhed og livsstil.

Ved generelle kommentarer eller upassende spørgsmål til din sygdom:

·         Tak for din interesse, men jeg har ikke lyst til at tale om min livsstil og sygdom.

·         Jeg er ikke interesseret i, at jeg eller min sygdom bliver et samtaleemne, så kan vi finde noget andet at tale om?

Ved uønskede ”gode råd”

·         Jeg bliver godt vejledt af min læge, så det holder jeg mig til. Ellers tak for interessen.

·         Du behøver ikke at bekymre dig om min livsstil – det skal jeg nok selv gøre.

·         Kan vi ikke aftale, at jeg spørger, hvis jeg gerne vil have input til, hvordan jeg lever mit liv?

Ved kommentarer på mad og anden adfærd:

·         Jeg bryder mig ikke om, at der bliver kommenteret på min mad. Jeg skal nok selv træffe de beslutninger, der er rigtige for mig.

·         Jeg bryder mig ikke om at blive kommenteret på.

·         Jeg kan høre, at jeg allerede ved mere end dig om, hvordan jeg lever godt med min sygdom, så jeg vil gerne have, at du lader være med at kommentere mere på min mad og mine valg.

·         Jeg har styr på det – bare rolig.      

Hvis du synes, det er grænseoverskridende at skulle sige fra overfor andre mennesker, kan du med fordel læse sætningerne højt et par gange, så du har vænnet dig til at sige dem, inden du skal afprøve dem første gang. Du kan også vælge at sige sætningerne med et smil for at bløde dem lidt op, ligesom du kan begynde med at sige fra overfor mennesker, som ikke står dig nær. På den måde behøver du ikke at tage dig af deres følelser og tanker, når de oplever at blive afvist.

Lad være med at negligere det, hvis det irriterer dig

Hvis du ikke bryder dig om de uopfordrede råd og kommentarer, er det en fordel at sige fra tydeligt, tidligt og venligt, så du ikke får lyst til at afbryde ellers gode relationer, men kan nøjes med at få sagt fra overfor den adfærd, der generer dig. Det er ikke usædvanligt, at mennesker, der lever med diabetes, oplever perioder, hvor de føler sig mere overvældede og pressede af de mange officielle anbefalinger. I de perioder er det en ekstra fordel med et godt og støttende netværk, som ikke opstiller nye krav og forventninger til din livsstil.

 

 


Hvem er KiAP?

KiAP er en sammentrækning af Kvalitet i Almen Praksis. Det er et samarbejde mellem praktiserende læger (PLO), Danske Regioner og Kommunernes Landsforening om at udvikle og kvalitetssikre patienters behandling i den almene praksis. Forløbsplan.dk er i den forbindelse en fælles platform, som sikrer patienter og læger overblik over behandling og udvikling af sundhed, sygdom og symptomer.

Kontakt
KiAP - Kvalitet i Almen Praksis
Thomas B. Thriges Gade 48
Opgang E, 1. sal
5000 Odense C
www.kiap.dk

Datasikkerhed

Teknisk support
Telefon: 7196 8844
E-mail: support@kiap.dk