Åndenød

Af Bo Gandil Jakobsen

 

Når man ikke kan få sit vejr kan man hurtigt blive angst. Mange tanker kan løbe gennem hovedet, bl.a. om det er farligt. Det er det meget sjældent. Det er meget ubehageligt men ikke farligt. Tænk på, at når du motionerer, får du også åndenød.

  • Stå stille eller sæt dig ned og prøv at få ro over din vejrtrækning med dybe rolige vejrtrækninger - helt ned i maven.
  • Tænk over hvornår du får åndenød og planlæg så ud fra det, hvornår du skal tage din medicin
  • Vurdér om du har brug for luftvejsudvidende inhalationsmedicin.
  • Træk vejret dybt, stille og roligt ind gennem næsen og pust ud gennem munden med tilspidsede læber, som om du skal fløjte.
  • Læg hænderne på et bord, så du støtter dig til det.
  • Bliv ved indtil du føler at du har kontrol over din vejtrækning.
  • Er du bekymret eller angst kan du sætte dig og lyt til noget dejlig musik. Det kan ændre fokus på angsten og ubehaget.

Det er en god idé at snakke med dine pårørende. I kan sammen finde ud af, hvordan de skal hjælpe dig, hvis du oplever åndenød. 
Nogen ønsker at være alene, mens de oplever åndenød. Andre finder tryghed i, at der er en anden person i nærheden.

 

Mere information:

Inddeling af KOL i stadier
Lungeforeningen: åndenød

 

 

 

 

Har du spørgsmål?
Telefon: 7196 8844
E-mail: support@kiap.dk

Kontakt
KiAP - Kvalitet i Almen Praksis
J.B. Winsløws Vej 9A, stuen
5000 Odense C

Om forløbsplan

Forløbsplanen giver patienter adgang til information om deres kroniske sygdom. Hensigten med forløbsplanen er, at sikre overblik og viden om eget forløb og behandling.

Forløbsplan er udviklet i et samarbejde mellem Sundheds og Ældreministeriet og Praktiserende Lægers Organisation.