Første tid med KOL

Af Bo Gandil Jakobsen

 

Her er en række teknikker, du kan bruge, når du oplever gener fra din KOL.

Vejtrækningen kan blive besværet men du kan træne for at få en god måde at trække dit vejr: Sæt dig i en stol, placer en hånd på brystet og den anden ved navlen. Du skal nu trække vejret sådan, at maven gør det meste af arbejdet. Mange kommer fejlagtigt til kun at trække vejret i brystkassen. Gentager du denne øvelse, vil dit mellemgulv med tiden blive trænet op. På den måde vil du trække vejret mere effektivt.

Hvis du får åndenød kan du prøve at bruge “fløjtemundsteknikken”. Her trækker du vejret langsomt ind gennem næsen. Spids så din mund, som hvis du skulle fløjte. Ånd jævnt ud gennem munden. Du kan også bruge en PEP fløjte, som fås på apoteket. Du kan spørge din læge om det.

Oplever du slim i halsen, kan du hoste det op gennem kontrolleret hoste. Tag en langsom og dyb indånding gennem næsen. Hold vejret et par sekunder. Åben munden og host 2-3 korte host. Slap derefter af og gentag.

 

Mere information:

Motion i hverdagen
Rygestoptilbud
Vejrtrækningsteknik

 

 

 

 

Har du spørgsmål?
Telefon: 7196 8844
E-mail: support@kiap.dk

Kontakt
KiAP - Kvalitet i Almen Praksis
J.B. Winsløws Vej 9A, stuen
5000 Odense C

Om forløbsplan

Forløbsplanen giver patienter adgang til information om deres kroniske sygdom. Hensigten med forløbsplanen er, at sikre overblik og viden om eget forløb og behandling.

Forløbsplan er udviklet i et samarbejde mellem Sundheds og Ældreministeriet og Praktiserende Lægers Organisation.