Sådan holder du dig hjertesund

Af Palle Mark Christensen

 

Har du en hjertekarsygdom, eller har du forhøjet risiko for at udvikle hjertekarsygdomme, så er der god grund til at du skal tillægge dig en hjertesund livsstil - det vil være godt for både krop og sjæl. 

Ved hjælp af sund kost, motion, gode sociale relationer, alkohol med måde og ingen røg, kan du reducere din risiko for at få eller forværre en hjertekarsygdom væsentligt. 

 

Sund kost:

At spise hjertesundt drejer sig om at spise sunde og varierede fødevare - og om ikke at spise mere, end du har brug for. Det betyder blandt andet, at du skal spise: 

  • Magert kød og kødpålæg - vælg kød med mindre end 10 % fedt.
  • Mange grøntsager og salater - spis gerne grønt til alle måltider.
  • Spis mindre portioner.
  • Erstat slik med frugt, nødder eller lignende.
  • Spis mere fisk - spis fisk som pålæg og spis fisk til aftensmad et par gange om ugen.
  • Vælg fuldkornsprodukter, f.eks. havregryn, rugbrød, fuldkornsbrød, fuldkornsris og -pasta.
  • Vælg fedtfattige mejeriprodukter som mælk og ost med et lavt fedtindhold.
  • Generelt er det en god idé at se efter Nøglehulsmærket, når du køber ind, da disse fødevarer har et lavt indhold af det, du skal passe på med: sukker, salt og fedt. 

Motion:

Bevæg dig gerne en halv time hver dag. Fokuser på at gøre det sjovt og meningsfuldt at at få rørt dig - eksempelvis ved at dyrke motion sammen med folk, du holder af og gerne vil være i fællesskaber med.

Når du er fysisk aktiv, påvirker du både blodtryk, kolesterol og blodsukker i en positiv retning. Find den aktivitet, motionstype eller sport, som du kan lide. 

  • Gåture, dans og cykling er fint
  • Havearbejde og rengøring tæller også
  • Vær aktiv sammen med andre, så er det nemmere at komme afsted
  • Det er en god ide at være fysisk aktiv hver dag
  • Læg det helt fast ind i din hverdag, så du får gjort det

Gode sociale relationer:

Hvordan du har det mentalt og følelsesmæssigt, hænger tæt sammen med dit fysiske helbred.  Når du er sammen med andre mennesker i meningsfulde fællesskaber og får positive oplevelser, er det godt for både din mentale og din fysiske sundhed. 

Spis sund mad sammen, dyrk en hobby eller sæt en ny aktivitet i gang sammen med andre. Du kan eksempelvis engagere dig i den lokale idrætsforening, i skolebestyrelsen, i frivilligt arbejde eller noget helt fjerde, der har din interesse og som bringer dig ind i gode fællesskaber.

 

Drik med måde:

Et glas rødvin om dagen er genenrelt ikke skadeligt for dit hjerte, men pas på, at du ikke får for meget alkohol. Visse hjertepatienter skal passe ekstra på eller helt undgå at drikke alkohol. Generelt bør kvinder højst drikke 7 genstande og mænd højst 14 genstande om ugen - og du bør aldrig drikke meget alkohol på én gang.

 

Tobak:

Et ud af fire hjertekartilfælde er relateret til rygning (ifølge tal fra Hjerteforeningen). Selvom det kan være svært at stoppe med at ryge, lykkes det for langt de fleste, og det vil gøre en stor positiv forskel for din hjertesundhed.  

Du vil typiske kunne få hjælp til at kvitte cigaretterne enten via din egen læge eller i ved at kontakte din kommune.

 

 

 

 

 

Har du spørgsmål?
Telefon: 7196 8844
E-mail: support@kiap.dk

Kontakt
KiAP - Kvalitet i Almen Praksis
J.B. Winsløws Vej 9A, stuen
5000 Odense C

Om forløbsplan

Forløbsplanen giver patienter adgang til information om deres kroniske sygdom. Hensigten med forløbsplanen er, at sikre overblik og viden om eget forløb og behandling.

Forløbsplan er udviklet i et samarbejde mellem Sundheds og Ældreministeriet og Praktiserende Lægers Organisation.