Tilbage

 

Af: Bo Gandil Jakobsen Oprettet: 16-09-2016 12-01-2017

Åndenød

Når man ikke kan få sit vejr kan man hurtigt blive angst. Mange tanker kan løbe gennem hovedet, bl.a. om det er farligt. Det er det meget sjældent. Det er meget ubehageligt men ikke farligt. Tænk på, at når du motionerer, får du også åndenød.

  • Stå stille eller sæt dig ned og prøv at få ro over din vejrtrækning med dybe rolige vejrtrækninger - helt ned i maven.
  • Tænk over hvornår du får åndenød og planlæg så ud fra det, hvornår du skal tage din medicin
  • Vurdér om du har brug for luftvejsudvidende inhalationsmedicin.
  • Træk vejret dybt, stille og roligt ind gennem næsen og pust ud gennem munden med tilspidsede læber, som om du skal fløjte.
  • Læg hænderne på et bord, så du støtter dig til det.
  • Bliv ved indtil du føler at du har kontrol over din vejtrækning.
  • Er du bekymret eller angst kan du sætte dig og lyt til noget dejlig musik. Det kan ændre fokus på angsten og ubehaget.
Her kan du se hvordan man gør: https://helbredsprofilen.dk/artikel/floejtemund-faa-styr-paa-aandedraettet

Det er en god idé at snakke med dine pårørende. I kan sammen finde ud af, hvordan de skal hjælpe dig, hvis du oplever åndenød. Dem der er omkring dig kan kigge med her: https://helbredsprofilen.dk/artikel/motion-giver-tryghed?category=39
Nogen ønsker at være alene, mens de oplever åndenød. Andre finder tryghed i, at der er en anden person i nærheden. Her kan du høre om åndenød. https://helbredsprofilen.dk/artikel/aandenoed-er-ikke-farligt?category=37