Tilbage

 

Af: Bo Gandil Oprettet: 16-09-2016 16-10-2017

Derfor hjælper fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet og blodsukker
Når du har type 2-diabetes, har kroppen svært ved at transportere sukker fra blodbanen og ind i cellerne, hvor det kan forbrændes eller oplagres til senere brug. Det betyder, at blodsukkeret stiger.

En måde at sænke blodsukkeret på er ved at bruge musklerne meget. Det skyldes, at cellernes evne til at optage sukker fra blodbanen øges, når musklerne bruges.

Andre fordele ved fysisk aktivitet
Ud over at sænke blodsukkeret medfører fysisk træning også et lavere kolesteroltal og et lavere blodtryk. Kombinationen af velreguleret blodsukker, kolesterol og blodtryk er særlig vigtig, når du har type 2-diabetes. Du kan gøre en meget stor forskel ved at være fysisk aktiv.

Vær aktiv hver dag
Motion er derfor en vigtig del af behandlingen af type 2-diabetes. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du er fysisk aktiv hver dag. Find den type af motion, der passer bedst til dig. Selv lidt mere motion i hverdagen gør en stor forskel, når du har type 2-diabetes. 

Søg inspiration til at komme i gang i artiklen "Kom godt i gang med mere aktivitet" eller benyt dig af kommunens træningstilbud, som du kan læse om i artiklen "Træningstilbud".